KERTAS KERJA PERTANDINGAN SEPAK RAGA
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TEMENGGONG IBRAHIM, JALAN DATIN HALIMAH, 80350 JOHOR. |
KERTAS KERJA PERTANDINGAN
SEPAK RAGA BULATAN
ANJURAN :
GURU-GURU PELATIH
PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU (PPG)
AMBILAN : FEB 2012
TEMA: BERMAIN SAMBIL BERHIBUR
1.0 PENGENALAN
Permainan tradisional berupaya membentuk sebahagian daripada kehidupan yang dilalui oleh nenek moyang kita. Perkara utama yang menjamin kesinambungan permainan tradisional pada masa lalu ialah keseragaman cara hidup nenek moyang kita. Permainan tradisional juga dikenali sebagai permainan rakyat. Ada di antara permainan ini yang sekarang tidak dimainkan lagi tetapi hanya diketahui oleh ibu bapa dan datuk nenek kita sahaja. Tetapi ada juga yang masih dimainkan lagi oleh kanak-kanak sehingga hari ini. Di antara permainan itu termasuklah , congkak, wau, batu seremban, sepak raga, gasing dan lain-lain.
Permainan sepak raga telah sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka. Pada masa itu permainan ini dimainkan oleh golongan bangsawan.Rakyat Biasa juga menggemari permainan ini. Pada masa sekarang sepak raga lebih dikenali dengan nama sepak takraw. Ia bukan hanya dimainkan oleh orang Melayu sahaja tetapi bangsa-bangsa lain, malah telah dikenali di seluruh.
Bola sepak raga diperbuat daripada bilah-bilah rotan yang dianyam bulat seperti raga sebesar isi buah kelapa dua atau tiga lapis. uh dunia
2.0 RASIONAL PERTANDINGAN
3.1 Penganjuran karnival permainan tradisional merupakan aktiviti wajib yang terkandung dalam Pro Forma Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan Sukan untuk Program Pensiswazahan Guru, IPG Semester 6.
3.2 Penganjuran karnival ini, diharap dapat memberikan pendedahan, pengetahuan dan pengalaman mengenai perancangan, persediaan dan pengelolaan sesuatu pertandingan.
3.3 Selain itu, nilai kerjasama, tolong-menolong, toleransi, perpaduan dan kerjasama juga dapat dipupuk dalam kalangan ahli jawatankuasa dalam usaha untuk menjayakan karnival ini.
1 |
3.5 Selain itu, karnival ini juga diharapkan dapat membantu usaha untuk menyemai kembali rasa cinta terhadap permainan tradisional yang menjadi warisan budaya di kalangan seluruh masyarakat malaysia sejak sekian lamanya.
3.6 Merealisasikan kemantapan rohani dan jasmani seterusnya melahirkan para guru yang berketrampilan dan mempunyai kecekapan dalam mempimpin organisasi.
3.0 MATLAMAT
3.1 Melahirkan guru yang cekap dalam pengurusan dan pentadbiran
di sekolah khususnya dalam bidang pengurusan sukan.
3.2 Karnival ini juga diharapkan dapat membantu usaha untuk menyemai
kembali rasa cinta terhadap permainan tradisional yang menjadi warisan
budaya di kalangan seluruh masyarakat Malaysia sejak sekian lamanya
agar tidak luput ditelan zaman.
3.3 Memupuk semangat kerjasama dalam kalangan guru-guru dan pelajar.
3.4 Menjalin hubungan baik dan persefahaman dalam kalangan guru-guru pelatih dengan pensyarah pembimbing, dan rakan- rakan.
3.5 Melatih guru-guru pelatih berinterasksi dan berkomunikasi dengan rakan-rakan dan pelajar-pelajar.
4.0 OBJEKTIF
4.1 Mendapat pendedahan dan pengalaman secara langsung untuk menguasai
latihan kemahiran aktiviti kebudayaan, kemasyarakatan, kebajikan serta
aktiviti-aktiviti lain.
4.2 Memupuk kerjasama dan keyakinan diri yang tinggi terutama ketika mengendalikan Karnival permainan tradisional seperti ini.
4.3 Mendapat gambaran dan pengalaman sebenar dalam menghayati dan menghargai warisan
permainan tradisional dari pelbagai bangsa di Malaysia serta menjadikannya sumber dalam pendidikan.
4.4 Melahirkan para insan guru yang seimbang dan bersepadu dari segi rohani, jasmani, emosi, sosial dan intelek.
4.5 Melahirkan insan yang sihat dan cergas dan sentiasa berfikiran positif.
5.0 TEMA
“ Bermain Sambil Berhibur”
6.0 NAMA PROGRAM
Karnival Permainan Tradisional
7.0 PROJEK
Pertandingan Sepak Raga Bulatan
8.0 ANJURAN
GURU-GURU BM1 PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU(PPG) DARI INSTITUT PENDIDIKAN GURU, KAMPUS TEMENGGONG IBRAHIM, JALAN DATIN HALIMAH, JOHOR BAHRU.
9.0 TARIKH / MASA / JANGKAMASA
9.1 TARIKH : 30 OGOS 2014
9.2 HARI : SABTU
9.3 MASA : 9.00 - 1.00 PETANG
9.4 JANGKAMASA : 4 JAM
9.5 PERASMI : GURU BESAR SK TAMAN PERLING JOHOR BAHRU
10.0 TEMPAT
DEWAN TERBUKA SK TAMAN PERLING, JOHOR BAHRU
11.0 SASARAN
MURID- MURID TAHAP 2, SK.SK TAMAN PERLING, JOHOR BAHRU
- 10 orang Tahun 4
- 10 orang Tahun 5
- 10 orang Tahun 6
12.0 ANGGARAN BELANJAWAN
BIL. | PERKARA | UNIT | HARGA SEUNIT (RM) | JUMLAH (RM) |
| Bola Sepak Raga | 3 | 20.00 | 60.00 |
| Visel | 2 | 5.00 | 10.00 |
| Jamuan VIP | 5 | 5.00 | 25.00 |
| Jamuan Guru | 20 | 5.00 | 100.00 |
| Hadiah | 30 | 3.00 | 90.00 |
| Sijil Penghargaan | 30 | 1.00 | 30.00 |
| Cenderamata pengadil | 4 | 10.00 | 40.00 |
JUMLAH KESELURUHAN | 345.00 |
13.0 SUMBER KEWANGAN
13.1 SUMBANGAN PELATIH PPG
13.2 PERUNTUKAN SEKOLAH (KOKURIKULUM)
14.0 STRATEGI PELAKSANAAN
14.1 MENYEDIAKAN KERTAS KERJA DAN MEMBENTANGKANNYA
14.2 MENGADAKAN MESYUARAT DAN PELANTIKAN JAWATANKUASA
14.3 PELAKSANAAN PROGRAM
14.4
POST MORTEM DAN LAPORAN
15.0 PELAN TINDAKAN PROJEK
Langkah | Aktiviti |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
16.0 AHLI JAWATANKUASA
SENARAI AHLI JAWATANKUASA PERTANDINGAN
PERMAINAN CEPER TAHUN 2014
Pengerusi : Tn. Hj Abd. Rahim Shaik Adam
( Guru Besar SK Seri Sekawan Desa)
Timbalan Pengerusi : En Mohd amran Ali
( Guru Penolong Kanan Kokurikulum )
Naib Pengerusi 1 : Pn Hasnah binti Basar
( Guru Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid)
Naib pengerusi 2 : Encik Ahmad bin Kamal
( Guru Penolong Kanan Kurikulum )
Mentor : Tn Syed Muhd Kamal Bin S. A. bakar
setiausaha : Mohd Bahri bin Suwardi
( PPG BM 1 )
Penyelaras Aktiviti : Pn Ramnah binti Dorani
(Setiausaha Kokurikulum)
Bendahari : Rashid bin Hussain
( PPG BM 1 )
Pendaftaran : Hashimah Binti Hashim ( PPG BM 1 )
Markonah Binti Dolah (PIBG)
Jamuan : Pn Siti Arbaiah Binti Kabeb ( PPG BM 1 )
Norle Azuralee Binti Mohd Nor ( PPGBM1) Hasnah Binti Abdullah ( PIBG )
Sharifah Binti Ahmad ( GURU )
Kebajikan & Kerohanian : Herlina binti Adam ( ppg bm 1 )
Kasirah binti Khayon ( PIBG )
Buku Program : Fauziah binti Alias (PPG BM 1 )
Sijil & cenderamata : Norlida Binti Mohd Noor (PPG BM 1 )
Aslina Binti Salim (GURU)
Kepegawaian : Naziah Binti Zailani ( PPG BM 1 )
Zurinawati Binti Mahdi ( PPGBM1) En Mohd Zaidi Bin Wagiran (GURU)
Marhzimi Bin Marzuki (GURU )
Peralatan : KhairulAnuar Ahmad ( PPGBM1)
Mohd Nazrin Bin Salim ( GURU )
Mohd Haider Bin A. Rahman ( PIBG )
Sistem Pembesar Suara : Rashid Hussain ( PPGBM1)
Siar raya : Wan Hasnah Binti Wan Safie ( PPGBM1)
Cergas Malaysia : Juliana Binti Mustakim ( PPGBM1)
Juru gambar : Jamilah Binti Hussin ( PPGBM1)
Siti Fatimah Binti Amat (PIBG)
Borang Pertandingan : Suraini Binti Suip ( PPGBM1)
Juruacara : Zawatil Amali Binti Sarbini ( PPGBM1)
17.0 SYARAT PERTANDINGAN & CARA PERMAINAN
Lampiran 1
Lampiran 2
18.0 TENTATIF PROGRAM
MASA | AKTIVITI | TINDAKAN |
8.30 PAGI | PENDAFTARAN | SURYA SUDIN |
8.45 PAGI | TAKLIMAT | NAZIAH ZAILANI |
8.45 PAGI | CERGAS MALAYSIA | JULIANA MUSTAKIM JAMILAH BINTI HUSSIN |
9.00 PAGI | PERTANDINGAN BERMULA | PEGAWAI TERLIBAT |
10.00 PAGI | REHAT | SEMUA YANG TERLIBAT |
10.30 PAGI | ACARA DISAMBUNG SEMULA | PEGAWAI TERLIBAT |
11.400 PAGI | ACARA TAMAT | PEGAWAI TERLIBAT |
12.00TGH | MAJLIS PENUTUPAN & PENYAMPAIAN HADIAH | ZAWATIL AMALI SARBINI NORLIDA BINTI MOHD NOOR |
7 |
19.0 JADUAL PERTANDINGAN
BIL | PESERTA | MASA MULA | MASA TAMAT |
1 | PESERTA 1 lwn 2 & 3 lwn 4 Tahun 4 | 9.00 PAGI | 9.10 PAGI |
2 | PESERTA 1 lwn 2 & 3 lwn 4 Tahun 5 | 9.15 PAGI | 9.25 PAGI |
3 | PESERTA 1 lwn 2 & 3 lwn 4 Tahun 6 | 9.30 PAGI | 9.40 PAGI |
4 | PESERTA 5 lwn 6 & 7 lwn 8 Tahun 4 | 9.45 PAGI | 9.55 PAGI |
REHAT | |||
5 | PESERTA 9 lwn 10 Tahun 4 | 10.30 PAGI | 10.40 PAGI |
6 | PESERTA 5 lwn 6 & 7 lwn 8 Tahun 5 | 10. 45 PAGI | 10.55 PAGI |
7 | PESERTA 9 lwn 10 Tahun 5 | 11.00 PAGI | 11.10 PAGI |
8 | PESERTA 5 lwn 6 & 7 lwn 8 Tahun 6 | 11.15 PAGI | 11.25 PAGI |
9 | PESERTA 9 lwn 10 Tahun 6 | 11.30 PAGI | 11.40 PAGI |
PENUTUP
Akhir sekali, dengan kerjasama dan komitmen yang tidak berbelah bahagi daripada semua pihak yang terlibat secara langsung adalah amat diharapkan Karnival Permainan Tradisional ini dapat dilaksanakan dengan jayanya. Diharap semua objektif pertandingan permainan tradisional ini dapat dimanfaatkan oleh guru-guru pelatih yang terlibat di samping dapat mengetengahkan maklumat serta pengalaman yang diperoleh untuk diaplikasikan di sekolah kelak. Setinggi- tinggi harapan dari pihak tuan agar permohonan untuk menjalankan Karnival Permainan Tradisional ini dapat dipertimbangkan dengan sewajarnya. Semoga harapan kita untuk melahirkan para guru pelatih yang berketrampilan dan seimbang dari aspek fizikal dan mental akan dapat direalisasikan selaras dengan matlamat BPG.
Disediakan oleh:
…………………………...........
(Mohd Bahri Suwardi )
Setiausaha Program
IPG KAMPUS TEMENGGONG IBRAHIM
Disemak dan Disahkan oleh:
…………………………………
(TN HJ RAHIM BIN SHAIK ADAM)
GURU BESAR,
SK TAMAN PERLING JB
UNDANG-UNDANG DAN CARA PERMAINAN SEPAK RAGA BULATAN
1. GELANGGANG
1.1 Dibina dimana - mana kawasan lapang dan rata. berbentuk bulatan bergaris pusat 6m ( dinamakan Bulatan 6m ) dan hendaklah sekurang-kurangnya 3m jauh dari sebarang halangan.
1.2 Dalam Bulatan 6m ini dibina satu bulatan kecil bergarispusat 2m ( dinamakan Bulatan 2m ) dan hendaklah sama dengan pusat Bulatan 2m.
1.3 Semua garisan hendaklah mempunyai kelebaran tidak lebih dari 40mm.
1.4 Garisan Bulatan 6m hendaklah dibina DILUAR garispusatnya manakala garisan Bulatan 2m dibina DIDALAM garispusatnya.
1. GELANGGANG
1.1 Dibina dimana - mana kawasan lapang dan rata. berbentuk bulatan bergaris pusat 6m ( dinamakan Bulatan 6m ) dan hendaklah sekurang-kurangnya 3m jauh dari sebarang halangan.
1.2 Dalam Bulatan 6m ini dibina satu bulatan kecil bergarispusat 2m ( dinamakan Bulatan 2m ) dan hendaklah sama dengan pusat Bulatan 2m.
1.3 Semua garisan hendaklah mempunyai kelebaran tidak lebih dari 40mm.
1.4 Garisan Bulatan 6m hendaklah dibina DILUAR garispusatnya manakala garisan Bulatan 2m dibina DIDALAM garispusatnya.
2. BOLA.
2.1 Berbentuk bulat.
2.2 Beratnya hendaklah antara 170gm ke 180gm dan garis lilitnya diantara 0.42m ke 0.44m.
3. PEMAIN-PEMAIN.
3.1 Pemainan ini dimainkan oleh 6 orang pemain dengan 2 orang pemain gantian.
3.2 Gantian pemain hanya boleh dibuat sebelum permainan bagi sesuatu pusingan bermula.
4. PAKAIAN PEMAIN.
4.1 Semua pemain hendaklah memakai Jersi / T-Shirt, berseluar pendek dan berkasut getah.
4.2 Setiap Jersi / T-Shirt hendaklah bernombor dari 1 hingga 8 ( No. 7 dan 8 dikhaskan untuk pemain gentian ). Tinggi dan lebar nombor tersebut hendaklah diantara 10cm ke 15cm. Nombor-nombor ini hendaklah dilekatkan dihadapan dan belakang Jersi / T-Shirt.
5. KEDUDUKAN PEMAIN.
5.1 Sebelum membuat lambungan untuk memulakan permainan bagi setiap Pusingan,
semua pemain hendaklah berdiri didalam kawasan bulatan 6m mengarah kepusat
bulatan 2m. Susunan pemain dari yang bernombor 1 hingga 6 hendaklah mengikut arah pusingan jam.
5.2 Kedudukan yang sama hendaklah dikekalkan semasa pemainnan sedang berjalan
5.3 Pemain gantian hendaklah mengambil tempat pemain yang diganti.
6. CARA BERMAIN
6.1 Semua anggota badan kecuali tangan atau lengan boleh digunakan semasa pemain menerima atau menghantar bola.
6.2 Permainan dimulakan dengan lambungan bola tinggi melebihi paras kepala oleh
pemain No. 1 kepada pemain No. 3, No. 4 atau No. 5 dengan melalui dan melintasi kawasan bulatan 2m. Pemain yang menerima bola tersebut hendaklah menyepak kepada pemain lain kecuali pemain No. 1.
6.3 Setiap pemain hanya dibenarkan mengawal bola tidak melebihi Daripada 3
sentuhan berturut-turut dan pada sentuhan ketiga, bola tersebut hendaklah dihantar kepada pemain yang lain.
6.4 Pindahan atau hantaran bola daripada seorang pemain kepada pemain yang lain hendaklah melebihi paras kepala dengan melaui dan lelintasi bulatan 2m.
4.1 Semua pemain hendaklah memakai Jersi / T-Shirt, berseluar pendek dan berkasut getah.
4.2 Setiap Jersi / T-Shirt hendaklah bernombor dari 1 hingga 8 ( No. 7 dan 8 dikhaskan untuk pemain gentian ). Tinggi dan lebar nombor tersebut hendaklah diantara 10cm ke 15cm. Nombor-nombor ini hendaklah dilekatkan dihadapan dan belakang Jersi / T-Shirt.
5. KEDUDUKAN PEMAIN.
5.1 Sebelum membuat lambungan untuk memulakan permainan bagi setiap Pusingan,
semua pemain hendaklah berdiri didalam kawasan bulatan 6m mengarah kepusat
bulatan 2m. Susunan pemain dari yang bernombor 1 hingga 6 hendaklah mengikut arah pusingan jam.
5.2 Kedudukan yang sama hendaklah dikekalkan semasa pemainnan sedang berjalan
5.3 Pemain gantian hendaklah mengambil tempat pemain yang diganti.
6. CARA BERMAIN
6.1 Semua anggota badan kecuali tangan atau lengan boleh digunakan semasa pemain menerima atau menghantar bola.
6.2 Permainan dimulakan dengan lambungan bola tinggi melebihi paras kepala oleh
pemain No. 1 kepada pemain No. 3, No. 4 atau No. 5 dengan melalui dan melintasi kawasan bulatan 2m. Pemain yang menerima bola tersebut hendaklah menyepak kepada pemain lain kecuali pemain No. 1.
6.3 Setiap pemain hanya dibenarkan mengawal bola tidak melebihi Daripada 3
sentuhan berturut-turut dan pada sentuhan ketiga, bola tersebut hendaklah dihantar kepada pemain yang lain.
6.4 Pindahan atau hantaran bola daripada seorang pemain kepada pemain yang lain hendaklah melebihi paras kepala dengan melaui dan lelintasi bulatan 2m.
6.5 Permainan diberhentikan apabila berlaku perkara-perkara batal atau tempoh masa bagi sesuatu pusingan mencukupi.
7. PUSINGAN.
7.1 Setiap pasukan akan bermain dalam 3 pusingan dan satu lontaran/lambongan sahaja dibenarkan bagi setiap pusingan.
8. MASA.
8.1 Masa bermain untuk setiap pusingan ialah 10 minit.
8.2 Untuk menentukan masa bagi satu pusingan, wisel akan dibunyikan:-
8.2.1 Bunyi pertama menandakan permainan bermula.
8.2.2 Bunyi kedua menandakan permainan tamat.
8.3 Jika permainan diberhentikan disebabkan berlaku perkara-perkara batal, maka masa yang diperolehi akan direkodkan.
9. MATA.
9.1 Setiap satu sepakan atau sentuhan akan dikira 1 mata.
9.2 Mana-mana pasukan yang memperolehi mata paling tinggi hasil dari 3 pusingan akan dikira menang.
9.3 Jika mata kemenangan diperolehi sama, maka pasukan yang jumlah masa bermainnya lebih lama akan dikira sebagai pemenang.
9.4 Jika kaedah 9.3 masih sama, maka pasukan-pasukan berkenaan akan diberi peluang bermain masing-masing dengan 1 pusingan 5 minit.
10. PERKARA-PERKARA BATAL.
10.1 Tidak menyepak bola yang dilambong oleh pemain No. 1 sewaktu memulakan
permainan.
10.2 Pindahan atau hantaran bola tidak melalui dan melintasi kawasan Bulatan 2m.
10.3 Menyepak atau menyntuh bola lebih dari 3 sentuhan berturut-turut.
10.4 Menerima bola yang baru dipindahkan.
10.5 Sebarang anggota badan menyentuh lantai diluar dari kawasan bulatan 6m atau didalam kawasan bulatan 2m.
10.6 Bola jatuh keatas lantai.
10.7 Mengepit atau mematikan bola.
10.8 Bola melurut di sebarang anggota badan.
10.9 Salah seorang pemain tidak menyepak atau menyentuh bola pada setiap 20 mata.
11. PEGAWAI-PEGAWAI.
11.1 Permainan akan dikendalikan oleh:-
11.1.1 Seorang Pengadil Rasmi yang duduk pada jarak 6m dari gelanggang. Tugasnya ialah memulakan atau memberhentikan permainan. Jam randik, wisel, mesin mengira dan boring-borang teknikal hendaklah sentiasa berada bersamanya.
11.1.2 Dua orang pengadil yang berdiri di luar gelanggang bertentangan (di sebelah kiri dan kanan) dengan Pengadil Rasmi. Bertugas mengawal semua perkara-perkara batal yang dilakukan oleh pemain dengan menggunakan wisel. Seorang pengadil mengawal 3 orang pemain sahaja.
11.1.3 Dua orang penghitung mata yang berdiri bertentangan dengan Pengadil Rasmi. Bertugas menghitung dan mencatat mata.
11.2 Semua keputusan yang dibuat oleh Pengadil Rasmi atau Pengadil adalah muktamad.
12. UNDIAN.
Sebelum permainan dimulakan, pasukan-pasukan yang mengambil bahagian akan mengundi untuk menentukan giliran masing-masing.
13. PEMAIN GANTIAN.
Mana-mana pemain boleh digantikan dengan pemain gantian pada bila-bila masa sahaja dalam mana-mana pusingan setelah tamat satu-satu pusingan.
Lampiran 2
BORANG PEMARKAHAN PERTANDINGAN SEPAK RAGA BULATAN
TAHUN 4
B I L | NAMA PESERTA | PUSINGAN/MATA | JUMLAH MATA | KEDU-DUKAN | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 | |||||||||
8 | |||||||||
9 | |||||||||
10 |
……………………… ……………………
Tandatangan pengadil 1 Tandatangan pengadil 2
(Nama: ) (Nama: ` )
Lampiran 3
BORANG PEMARKAHAN PERTANDINGAN SEPAK RAGA BULATAN
TAHUN 5
B I L | NAMA PESERTA | PUSINGAN/MATA | JUMLAH MATA | KEDU-DUKAN | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 | |||||||||
8 | |||||||||
9 | |||||||||
10 |
……………………… ……………………
Tandatangan pengadil 1 Tandatangan pengadil 2
(Nama: ) (Nama: ` )
Lampiran 4
BORANG PEMARKAHAN PERTANDINGAN SEPAK RAGA BULATAN
TAHUN 6
B I L | NAMA PESERTA | PUSINGAN/MATA | JUMLAH MATA | KEDU-DUKAN | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 | |||||||||
8 | |||||||||
9 | |||||||||
10 |
……………………… ……………………
Tandatangan pengadil 1 Tandatangan pengadil 2
(Nama: ) (Nama: ` )
LAMPIRAN 5
BORANG KEPUTUSAN RASMI
PERTANDINGAN PERMAINAN SEPAK RAGA BULATAN
TAHUN 4
BIL | NAMA PEMENANG | MARKAH | KEDUDUKAN |
1 | |||
2 | |||
3 |
………………………
Tandatangan Ketua Pengadil
(Nama: )
LAMPIRAN 6
BORANG KEPUTUSAN RASMI
PERTANDINGAN SEPAK RAGA BULATAN
TAHUN 5
BIL | NAMA PEMENANG | MARKAH | KEDUDUKAN |
1 | |||
2 | |||
3 |
………………………
Tandatangan Ketua Pengadil
(Nama:
LAMPIRAN 7
BORANG KEPUTUSAN RASMI
PERTANDINGAN SEPAK RAGA BULATAN
TAHUN 6
BIL | NAMA PEMENANG | MARKAH | KEDUDUKAN |
1 | |||
2 | |||
3 |
………………………
Tandatangan Ketua Pengadil
(Nama: )
Komentar
Posting Komentar